Blogs

Je bent hier: 

Buiten bewegen en leren tegelijk. Werkt dat? Ja!

Door: Hanneke

Sinds 2016 hebben we elk jaar op 13 april de Nationale Buitenlesdag. Een leuke activiteit, maar ook enorm goed voor de ontwikkeling van het kinderbrein. “Waarom dan maar 1 dag in het jaar?” Dat is de vraag die direct bij mij naar boven komt. Ik neem jullie in deze blog mee in de wereld van het buiten bewegend leren!  

Les met de jassen aan 
Allemaal jassen aan en naar buiten! Even kort in een grote kring herhalen hoe we de omtrek en de oppervlakte van iets berekenen: OM(trek) = OM(heen lopen) en OP(pervlakte) = OP (lopen). Nu aan de slag! Op zoek naar rechthoekige vormen op het schoolplein. Iedereen rent over het plein en roept door elkaar: ‘Stoeptegel', ‘voetbalgoaltje', ‘zandbak', ‘schommel’. Het zien van de vormen is geslaagd, nu gaan we echt rekenen. Allemaal een rekenblaadje en natuurlijk de rolmaat. De leerlingen zijn allemaal in beweging, zijn buiten, leren de omtrek en oppervlakte bereken en lachen!  

Cijfers 
Uit een onderzoek van het IVN (Instituut voor natuureducatie en duurzaamheid) blijkt dat docenten het liefst 75% binnen lesgeven en 25% buiten. In Nederland wordt momenteel gemiddeld 99,5% van de lessen binnen gegeven, slechts 0,5% buiten. Hier gaat wat mis in de praktijk.  
Uit onze eigen ervaring weten we dat de moderne mens vooral binnen leeft. Kinderen zitten ook steeds vaker binnen door de opkomst van de computer, tablet en spelcomputers. Toch geeft het overgrote deel van de kinderen aan een buitenles leuk te vinden.  

Verschillende scholen in Scandinavië, Engeland en Amerika zijn al enige tijd aan het experimenteren met buiten bewegend leren, met volop positieve resultaten! Rennen, spelen, ontdekken, experimenteren en vies worden: kinderen zijn gek op buitenspelen. Dus waarom ook niet buiten leren? Een uitdagende buitenles combineert het buiten-zijn met het opdoen van kennis, vaardigheden én het stimuleert beweging. Kinderen leren buiten op een andere manier en dat is niet alleen heel leuk, maar ook goed voor hun ontwikkeling. 


Stimuleren van hersengebieden  
Door de kinderen veel te laten bewegen stimuleer je veel hersengebieden tegelijkertijd. En hoe meer hersengebieden er tegelijk actief worden, hoe intensiever het leereffect is. Hoe dit werkt? Fysieke inspanning stimuleert de hersenen om meer groeifactoren te produceren. Door deze groeifactoren worden de hersenen geprikkeld om sneller nieuwe verbindingen te laten groeien en bestaande verbindingen aan te passen. Daarnaast helpt fysieke bewegen ook om de aandacht te verbeteren. Onderzoekers aan de Rijksuniversiteit Groningen lieten 260 kinderen puzzels oplossen. De helft had vooraf stevig gerend. De renners puzzelden duidelijk het best en dat kwam volgens de onderzoekers omdat hun executieve functies, zoals aandacht en werkgeheugen, beter werkten.  

Behendigheid  
Bewegend leren of bewegen afwisselen met leren werkt dus goed. De aard van de beweging heeft ook invloed. Behendigheidspellen, zoals tikkertje, voetbal en hinkelen doen direct een beroep op de executieve functies (regelfuncties van de hersenen zoals werkgeheugen, aandacht, emotieregulatie) van de kinderen.  De koppeling van motoriek en cognitie zorgt ervoor dat de witte stofbanen, waarlangs informatie door de hersenen stroomt, zich beter ontwikkelen. Beter leren bewegen en leren denken, dragen beide bij aan het versterken van de verbindingen in de hersenen.  

Betekenisvol leren 
Lesstof krijgt betekenis en gaat leven wanneer je het zelf kunt ervaren. Als je bewegend leren buiten toepast spelen ervaren en bewonderen een belangrijke rol. Kinderen worden eigenaar van hun eigen leerproces. Door het schoolplein en de directe omgeving in te zetten als leerplek, is het veel eenvoudiger om lesstof in een realistische context te plaatsen. Kinderen ervaren dat wat ze leren als waardevol en bruikbaar en kunnen de lesstof daardoor makkelijker in het echte leven een plaats geven en gebruiken. 


Bij het aanbieden van lesstof aan de hand van thema's die vakoverstijgend zijn, ontdekken kinderen hoe ze kennis uit verschillende vakgebieden kunnen toepassen om bepaalde vraagstukken op te lossen. Kinderen ervaren op deze manier de samenhang tussen wat ze leren op school en wat er gebeurt in de wereld om hen heen. Leren wordt betekenisvoller, hierdoor ervaren kinderen meer plezier en zijn ze gemotiveerder om te leren! 

Gezonder 
Onderzoekers maken zich al enige tijd zorgen over de bewegingsarmoede van kinderen. Een gebrek aan beweging remt de cognitieve ontwikkeling en komt de gezondheid niet ten goede. Een onderzoek aan de Rijksuniversiteit Groningen laat zien dat kinderen die meer bewegen op school niet alleen waren afgevallen maar ook hogere cijfers hadden voor rekenen, lezen en spellen. En natuurlijk is buitenlucht gezond. Onder andere door de aanmaak van Vitamine D in het zonlicht waardoor weerstand wordt opgebouwd!

 
IKC Cadans en buiten bewegend leren 
Bij Integraal Kind Centrum Cadans krijgen buitenlessen en bewegend leren een prominente plek in ons onderwijs. Het geven van buitenlessen stimuleert bewegen en leren; meer plezier, afwisseling, motivatie en conditie. Kortom spelenderwijs slimmer worden en meer leervermogen krijgen om uitdagingen aan te gaan, wie wil dat nu niet? 

 

« Terug