Veelgestelde vragen

Je bent hier:  » Onderwijs » Veelgestelde vragen

Onderwijs

We hebben ons niet alleen laten inspireren door alle ontwikkelingen en nieuwe kennis op het gebied van kinderopvang en onderwijs, maar ook door andere scholen en IKC’s. Op die manier brengen we ook in onze eigen visie theorie en praktijk bij elkaar.  
 
Inspiratie hebben we opgedaan bij Mondomijn, Agora Onderwijs, Campus Columbus, Laterna Magica, School of Understanding, Noordwijkse School en IKC De Nieuwe Draai.

Op veel punten verschilt IKC Cadans met het traditionele onderwijs. Hieronder lees je de belangrijkste verschillen.

  1. Doorlopende leerlijn.
    Allereerst zijn wij een integraal kindcentrum waar er wordt gewerkt met één team, één plan en één visie. Opvang en onderwijs zijn volledig geïntegreerd. Hierdoor kunnen wij een doorlopende leerlijn voor de kinderen waarborgen voor 0 tot 13 jaar.
  2. Openingstijden
    Ook zijn wij 51 weken per jaar open van 07:30 tot 18:30, een fijne plek voor onderwijs en kinderopvang het hele jaar! 
  3. Geen klassen maar units
    Wij werken met vier grote units. Deze grote groep valt tijdens een schooldag uiteen in kleinere stam-, niveau- en projectgroepjes. Hierdoor is er meer ruimte voor maatwerk, leren kinderen van elkaar, ervaren kinderen meer autonomie en zijn meer eigenaar van hun leerproces. In de unit zijn alle medewerkers van het team met elkaar verantwoordelijk voor alle kinderen in die unit. De unit bestaat uit een aantal stamgroepen, waarbinnen er genoeg ruimte is voor persoonlijke aandacht tussen het kind en de mentor. Lees meer over onze units.
  4. Samenbrengen van theorie en praktijk
    Bij IKC Cadans hechten we veel waarde aan kwalitatief hoog onderwijs. Om die reden staat de ochtend in teken van de sterke basis (taal, spelling en rekenen) en wordt het geleerde tijdens het projectonderwijs in praktijk gebracht. In het projectonderwijs (in de middag) komen alle andere kerndoelen aan bod.
  5. Toekomstgerichte vaardigheden
    Er is in ons onderwijs aandacht voor toekomstgerichte vaardigheden (o.a. plannen, organiseren, presenteren, discussiëren), levenshouding, wereldburgerschap, culturele en sportieve ontwikkeling. 

Wil je ons methode vergelijken met andere schooltypen? Kijk dan eens op de websites van Ouders van Nu of de Rijksoverheid. Hoewel dit geen volledige overzichten zijn van alle schooltypen, geeft het wel een brede indruk. 

Bij IKC Cadans werken we, zoals iedere andere basisschool, aan de 58 kerndoelen van het primair onderwijs. De manier van het aanbieden van deze kerndoelen gaat bij IKC Cadans op een andere manier. Jouw kind zal vrij snel het reilen en zeilen van IKC Cadans kennen en herkennen. Het team van IKC Cadans, en in het bijzonder de mentor, ondersteunt jouw kind hierin.

Bij de overgang van een andere basisschool naar IKC Cadans kijken we goed naar het kind en wordt er een persoonlijke leer- en ontwikkellijn vormgegeven. Bij IKC Cadans werken we veel in kleine niveaugroepen waardoor we goed het niveau van het kind weten, zo ook van een nieuw kind. Zo voelt jouw kind zich snel op zijn plek bij IKC Cadans. 

Lees hier meer over ons onderwijs

Nee, want we werken met erkende methodes. Er zijn altijd verschillen tussen scholen dus het zal even wennen zijn voor jouw kind(eren), maar als het goed pakt jouw kind de draad snel weer op. Lees meer over het wisselen van basisschool op Ouders en Onderwijs.

Deels, tijdens vakantieweken die verplicht zijn gesteld door het Ministerie is er geen les, maar is er wel vakantieopvang indien gewenst. Met uitzondering van de week tussen kerst en oud&nieuw. Dat is de enige week in het jaar dat we dicht zijn.

In de volgende periodes wordt er geen les gegeven;

  • zomervakantie (6 weken)
  • kerstvakantie (2 weken)
  • meivakantie (1 week)

We plannen onze studiedagen zoveel mogelijk op de woensdagmiddagen en vrijdagmiddagen. Zodat je als ouder en als leerling er zo min mogelijk 'last' van hebt en wij als professionals ons kunnen blijven ontwikkelen.

Meer lezen? 

Op de website 'Meer voor mama's' vonden we een interessant artikel over studiedagen en bij de Rijksoverheid vind je ook meer informatie over studiedagen en lesuren in het basisonderwijs.

Binnen IKC Cadans onderscheiden we 4 units:

  • Unit 0: 0-4 jaar
  • Unit 1: 4-6 jaar   
  • Unit 2: 7-9 jaar  
  • Unit 3: 10-12 jaar

Lees hier meer over ons unitonderwijs.

Jazeker, dankzij het unitonderwijs in combinatie met de basis-en niveaugroepen is hier juist veel ruimte over. Lees hier meer over ons unitonderwijs.

Nee. We monitoren de ontwikkeling van jonge kinderen op een andere manier. Hiervoor gebruiken we de methodiek KIJK!. Dit is een veel gebruikt, digitaal instrument waarmee je de ontwikkeling van jonge kinderen volgt. KIJK! is een werkwijze die leraren en pedagogisch medewerkers ondersteunt bij het observeren, registreren en stimuleren van de ontwikkeling van jonge kinderen tussen 0 en 7 jaar. Meer informatie over KIJK! 

Bij IKC Cadans krijgen buitenlessen en bewegend leren een prominente plek in ons onderwijs. Het geven van buitenlessen stimuleert bewegen en leren; meer plezier, afwisseling, motivatie en conditie. Kortom spelenderwijs slimmer worden en meer leervermogen krijgen om uitdagingen aan te gaan, wie wil dat nu niet? 

Het streven is om circa 2 uur per schooldag met beweging bezig te zijn, het liefst buiten en anders (deels) binnen.

Lees meer over bewegend leren in de blog van onze onderwijskundige Hanneke Baukema.

Het kan per locatie verschillen met welke units en leeftijden wordt gestart. Met welke units op jouw locatie wordt gestart vind je terug op de locatiepagina's. Op een reguliere school werken kinderen doorgaans vooral samen met leerlingen uit je eigen klas of een klas hoger of lager. Het samenwerken met kinderen uit andere basisgroepen wordt bij IKC Cadans juist bevorderd door het werken in units en niveaugroepen.

Engels bieden we aan vanaf unit 0 (0 t/m 4 jaar). 

Onderwerpen zoals pesten en vooral het voorkomen hiervan komen tijdens de basisgroepmomenten aan het begin en einde van iedere dag terug. In totaal 1 uur per dag. Alle sociaal, emotionele vaardigheden komen daar aan bod. Denk hierbij aan levenslessen, weerbaarheid, zelfvertrouwen, zelfbeeld, gevoel & emotie. 

Zeker. Voor ieder kind is de overstap van de basisschool naar de middelbare school een grote en spannende stap. Voor veel kinderen zijn vooral de verschillende docenten en het plannen van het huiswerk/leren de grootste veranderingen. Maar de kinderen van IKC Cadans zijn hier goed op voorbereid, omdat er op het IKC veel aandacht wordt besteed aan toekomstgerichte vaardigheden. En die komen op de middelbare school goed van pas. Denk aan plannen, organiseren, discussiëren, presenteren en sociale vaardigheden. De IKC Cadans kinderen gaan dus met een goed gevulde rugzak naar de middelbare school. 

Daarnaast worden bij IKC Cadans de talenten van de docenten herkend en erkend. Zo heeft een bepaalde docent een talent voor cijfers en de andere docent voor woorden. De ene docent geeft dus vaker rekenles en de andere docent vaker taallessen. De kinderen bij IKC Cadans krijgen dus ook al les van meerdere docenten. 

Die stap naar de middelbare school gaat dus meer dan goed komen!

Bij IKC Cadans werken we met leer- en ontwikkellijnen. Deze worden vanaf de start op IKC Cadans gevolgd en bijgesteld in een portfolio die beschikbaar is voor de leerling, het team en de ouders. 

Bij de leerlijnen maken we bij IKC Cadans gebruik van de adaptieve DIA-toetsen. Deze geven ons en de leerling een goed beeld van het niveau. Ook deze toets wordt als eindtoets gebruikt. 

Lees meer over de adaptieve DIA-toetsen op diatoetsen.nl

Bij IKC Cadans zijn onderwijs en kinderopvang volledig geïntegreerd tussen 8.30 en 18.30. Kinderen kunnen vanaf 17.00 uur worden opgehaald en we zijn geopend tot 18.30 uur.  Daarnaast kun je als ouder de uren nog uitbreiden met voorschoolse opvang van 07.30 tot 08.30 uur met ontbijt.

Dankzij deze langere dagen kunnen inspanning en ontspanning elkaar afwisselen gedurende de dag, net als theorie en praktijk. Passend bij het bioritme en de concentratie van kinderen. Voor jouw kind voelt dat heel natuurlijk en vrij. We organiseren dit conform de huidige wettelijke kaders.

Er is voldoende tijd voor alles; zowel voor de basisvakken (rekenen, taal, spelling, lezen en Engels) als voor ons projectonderwijs, de ateliers en sporten & bewegen. Een vaste dagindeling en structuur in de week geeft jouw kind rust en zelfvertrouwen. Prettig om goed tot leren te komen.

Voor thuis betekent het ook rust, door de garantie dat er onderwijs en BSO is voor jouw kind tot 17.00 uur (met uitloop tot 18.30 uur) op maandag, dinsdag en donderdag. Ook op woensdag en vrijdag is er, naast onderwijs tot 12.30 uur, BSO mogelijk tot 18.30 uur.

Bekijk hier al onze veelgestelde vragen