Nieuws & blogs

Je bent hier:  » IKC Cadans » Nieuws & blogs

Van oceanen tot het heelal: in het projectonderwijs komt alles samen!

Wist je dat je als school zelf mag bepalen hoe je vakken als rekenen, taal, geschiedenis en aardrijkskunde aan de leerlingen aanbiedt?  Scholen krijgen tegenwoordig steeds meer ruimte voor een eigen invulling van het curriculum (leer- en ontwikkelplan). De overheid heeft zelfs een brochure uitgebracht met de titel: “Ruimte in Regels”, waarmee ze scholen willen stimuleren om goed na te denken over de ruimte die de onderwijswet- en regelgeving biedt. Zo is het niet verplicht om vakken zoals rekenen, taal, geschiedenis en aardrijkskunde apart aan de leerlingen aan te bieden, wat veel scholen doen. Je bent als school vrij om een manier te kiezen die past bij jouw onderwijs- en kinderopvangvisie.

Lees meer »

Dit vind ik nu een goed idee....

Denk je weleens na over kinderopvang, BSO en basisonderwijs voor je kinderen? Sluit het dagprogramma aan bij je gezin? Welke service zou ideaal zijn? Wat vind jij van huiswerk-vrij als je kind thuis is? En op welke manier wil je geïnformeerd worden? Kortom; wil je met ons meedenken? Meld je dan aan voor ons ouderpanel. Deelname is vrijblijvend, je kunt ieder moment weer uitstappen.  

Lees meer »

Officieel inschrijven kan vanaf mei

Goed nieuws! Alle benodigde schoolgegevens van het Ministerie van OCW zijn binnen. Dit betekent dat het nu het moment is aangebroken om de voorinschrijvingen om te zetten naar inschrijvingen. In mei krijgen alle ouders, die een of meer kinderen hebben ingeschreven voor unit 0 of 1, een digitaal inschrijfformulier gemaild om verzekerd te zijn van een plekje op ons IKC! Dit geldt voor de locaties IKC Cadans Barendrecht en Berkel. 

Lees meer »

Mindfulness = nog sterker met beide benen op de grond staan

Mindfulness.... Je denkt stiekem al snel aan zitten in de lotushouding, uren mediteren, wierook en Boeddhabeeldjes. Je bent niet de enige. Veel mensen staan sceptisch tegenover mindfulness. “Niets voor mij, iets te zweverig”, denken veel mensen. In deze blog neem ik je mee naar de praktische kant van mindfulness en vind je leuke oefeningen die je samen met je kind(eren) kan doen.

Lees meer »

Hello 2022

EEN GOED BEGIN IS HET HALVE WERK... 

Vol frisse moed en goede voornemens beginnen we aan 2022! Maar dan… begint het ‘gewone’ leven weer. Het combineren van school, werk, sportclubjes, hobby’s, vrienden, familie en oh ja ‘quality time met je eigen kind(ers)’. Heel belangrijk! Hoe houd je het ontspannen gevoel waarmee je het jaar startte vast? Om je een handje te helpen hebben we een aantal leuke yoga oefeningen voor je uitgezocht, die je samen met je kind kunt doen. 

Lees meer

Lees meer »

Ideale school?

Van droom naar werkelijkheid?

In deze video laat Richard Williams, beter bekend als ‘Prince EA’, zien waar school volgens hem om zou moeten gaan. Niet om het ‘verzamelen’ van goede cijfers, maar om het ontwikkelen van zelfinzicht, zelfcontrole en bijzondere talenten. Want die laatste 3 bepalen volgens Harvard Universiteit het succes.

Lees meer »

Buiten bewegen en leren tegelijk. Werkt dat? Ja!

Sinds 2016 hebben we elk jaar op 13 april de Nationale Buitenlesdag. Een leuke activiteit, maar ook enorm goed voor de ontwikkeling van het kinderbrein. “Waarom dan maar 1 dag in het jaar?” Dat is de vraag die direct bij mij naar boven komt. Ik neem jullie in deze blog mee in de wereld van het buiten bewegend leren!  

Lees meer »

Projectonderwijs

Veel vaardigheden en kenniselementen worden los aangeleerd, zoals het leren van de ‘tafels’ bij rekenen, het leren van de ‘ik-vorm’ bij taal of het leren van woordjes in een andere taal. Het is goed dat deze onderdelen ‘los’ worden aangeboden, zodat de focus op één specifiek doel kan liggen en kennis en vaardigheden geautomatiseerd kunnen worden. Maar tevens zo belangrijk is de samenhang tussen deze losse onderdelen. Want waarom leren we dit eigenlijk allemaal? Waarom moeten we de tafels kennen? In welke situatie hebben we dat nodig? Oftewel: ‘hoe zorgen we ervoor dat deze losse onderdelen een betekenis krijgen en in een authentieke situatie toegepast kunnen worden?’

 

Lees meer »

OMDENKEN in het onderwijs

Onlangs luisterde ik naar een BNR podcast van Ben Tiggelaar over OMDENKEN. Naast de dagelijkse COVID-19 update, denk ik met andere professionals na over de vraag: “Wat nu als je met de kennis van nu, opnieuw het onderwijs zou mogen inrichten?”

Lees meer »

4 tips voor het stimuleren van een groeimindset!

Het boek van Mary Cay Ricci over mindsets op school werd mij via via aangeraden en voor ik het wist zat het boek in mijn winkelwagentje en lag hij vervolgens op de deurmat. Het gemakkelijke online shoppen is zeker niet goed voor mijn portemonnee maar mijn excuus was dit keer dat ik vast veel zou opsteken van dit boek. En daarmee is niets gelogen!  

Lees meer »