Blogs

Je bent hier: 

Jij bent geen Viking! - werken als leerkracht onderbouw bij IKC Cadans

Door: Cindy Mak

Hoe is het om te werken als IKC Expert Onderwijs (leerkracht) bij IKC Cadans? Hoe is het voor een leerkracht om zoveel samen te werken met kinderopvangcollega’s? Hoe is het om je kinderen ‘over te dragen’ en welke mogelijkheden geeft dat? Dit keer is het woord aan Cindy, IKC Expert Onderwijs bij IKC Cadans. Cindy geeft les aan unit 1 (4-6 jaar).

Hoe is het om zo nauw samen te werken met je collega’s van de kinderopvang? 

Het is heel fijn en zorgt voor veel rust en balans op de dag zelf. Tussendoor kan ik mijn lessen voorbereiden en mijn administratie bijwerken

Daarnaast is het heel betekenisvol om de kinderen in verschillende situaties te zien, tijdens de lunch, de vrije momenten bij de opvang, etc waardoor je een goed beeld krijgt van ieder kind. Doordat we zo goed samenwerken delen we onze bevindingen over ieder kind en sparren we over hoe we een kind het beste kunnen begeleiden. We kunnen dankzij die samenwerking veel meer maatwerk en passende begeleiding bieden. 

Maar heel eerlijk, ik moest in het begin wel even wennen. Ik was in de 14 jaar dat ik al lesgeef niet gewend om mijn kinderen, verdeeld over de dag, ‘over te dragen’ en even los te laten. Dat is binnen ons onderwijsconcept wel heel belangrijk. Ik heb dus ook leren los laten en zie dat het de kinderen ten goede komt. 

Hoe ziet een werkdag eruit? 

Ochtend
Samen met de IKC Experts Kinderopvang geef ik de dag vorm. In de ochtend vangen mijn kinderopvangcollega’s de kinderen (4-6 jaar) op die gebruik maken van de VSO. Rond 8:00 uur kom ik binnen en bereid ik de dag voor met een kop koffie.

Van 8.30-8.45 uur ontvang ik de eerste kinderen in het lokaal. De kinderen gaan vast rustig spelen en werken aan een activiteit die voor hun klaar ligt, dat geeft mij de kans om iedereen welkom te heten en met alle kinderen even een praatje te maken. 

Rond 9:00 uur start ik het onderwijs met het ‘basisgroepmoment’. Eerst bespreken we met elkaar, aan de hand van de dagritme kaarten, wat we die dag allemaal gaan doen met elkaar. Daarna doen we de ene keer een activiteit rondom de sociaal emotionele ontwikkeling, de andere keer Mindfulness of we lezen een prentenboek. We starten de dag altijd rustig en gezellig met elkaar in een kring.

Na het fruit en drinken en kort buiten spelen ga ik rond 10.00 uur aan de slag met het onderwijsblok. Na een korte instructie of kringactiviteit gaan de kinderen uiteen om te spelen in de ateliers. We hebben een huisatelier, bouwatelier, kunstatelier, ontdekatelier en nog veel meer. Afhankelijk van het thema kunnen ze hetgeen wat kort is aangeboden in de kring verwerken in de ateliers door (samen)spel. Bv zelf testen welke voorwerpen blijven drijven en welke niet, verkleden in het huisatelier als een echte Viking en op ontdekkingstocht gaan, of bouw een Vikingschip in het bouwatelier. Zal die ook blijven drijven?  

Middag 

Rond 12:00 uur nemen mijn collega’s van de kinderopvang het van mij over en is het tijd voor de lunch. De kinderen kunnen even bijkomen van de ochtend. Ze mogen zelf bepalen hoe ze dat doen; even lekker snoezelen op een matje of kussen of buiten spelen. Ik heb dan ook zelf echt een uurtje pauze. 

Daarna heb ik tot 14:30 uur administratietijd. Die benut ik om mijn lessen voor te bereiden, op te ruimen en/of de portfolio’s en de leerlingvolgsystemen te vullen. Rond 14:30 uur ga ik groente eten met de kinderen en drinken we wat (fruit)water. We spelen nog even buiten en dan weer aan de slag volgens het natuurlijke leerritme (bioritme) van kinderen. We starten meestal met een korte kring en gaan daarna in de ateliers uiteen.

Om 16:30 uur sluit ik de dag af met de kinderen in het basisgroep moment. We doen soms yoga oefeningen, lezen een boekje en blikken altijd even terug op de dag. Wat vond je fijn of juist niet fijn, wat heb je vandaag geleerd? We drinken ondertussen nog water of thee en eten een soepstengel of rijstwafel. Ik vind het vooral belangrijk om de dag positief en ontspannen af te sluiten. 

Wat spreekt je zo aan aan thematisch werken/projectonderwijs? 

Binnen IKC Cadans werken we met de Noordwijkse methode en daardoor werkt het hele IKC (vanaf 0 jaar) met hetzelfde thema. Dat is heel leuk om te zien en te ervaren. Zeker voor de jongsten, die zijn veel meer betrokken als het past binnen hun eigen belevingswereld. Als de hele school met het thema werkt kun je ook veel leren van elkaar. 

JE BENT ECHT GEEN VIKING! 

We hebben nu bijvoorbeeld het thema ‘Oudheden’ en daarbinnen het subthema ‘Vikingen’. De kinderen hadden al mooie Vikingschepen gemaakt, toen één van de kinderen bij het buiten spelen een stok zag en bedacht dat die goed dienst kon doen als mast. Hoe leuk is het dan om als leerkracht mee te kunnen gaan in die belevingswereld. We gingen dus naar binnen met de stok en in het bouwatelier toverden de kinderen de stok om tot een heuse mast.  

Op een andere dag kwam ik binnen met een Vikingschild -en stok die de kinderen hadden gemaakt en zei dat ik nu een echte Viking was! ‘Echt niet, je hebt helemaal geen viking kleren aan!’, reageerden de kinderen. Precies raak, want wat dragen Vikingen dan? Hoe ziet dat eruit? Dat is precies het doel van ons onderwijs; we kauwen het de kinderen niet voor wat ze moeten denken, maar stimuleren ze om zelf na te denken en tot conclusies te komen. 

Wat vind je het mooiste moment van de dag?

Dat vind ik lastig te zeggen. Ik geniet eigenlijk van heel veel momenten op de dag, waarschijnlijk ook juist door die afwisseling van lesgeven, administratietijd en daadwerkelijk een lunchpauze hebben waardoor ik leuk contact heb met mijn collega’s. Ik ervaar voor het eerst in mijn loopbaan geen stress!  

Maar als ik dan toch een moment moet kiezen dan is het de inloop 's ochtends. Doordat een aantal al binnen zijn (voorschoolse opvang) en de rest binnendruppelt, komen de kinderen rustig binnen. Zowel ik als de kinderen beginnen daardoor rustig en ontspannen aan de dag. We hebben echt oog voor elkaar en dat is een heerlijke start van de dag.  

Welke tip wil je meegeven aan jouw toekomstige collega? 

Dat je flexibel moet zijn. Het gaat hier wel echt anders dan op andere basisscholen. Je hebt een team van onderwijs- en kinderopvangcollega’s en het wisselt met wie je samenwerkt op een dag. Daarnaast moest ik zelf erg wennen aan het ‘loslaten’ van mijn kinderen op bepaalde momenten van de dag en ze over te dragen aan mijn kinderopvangcollega’s.   

Meer lezen?

Ben je nieuwsgierig geworden en wil je meer weten over IKC Cadans? Hieronder vind je links naar pagina's die je misschien interessant vindt:

Terug