Blogs

Je bent hier:  » Blogs

Buiten bewegen en leren tegelijk. Werkt dat? Ja!

Sinds 2016 hebben we elk jaar op 13 april de Nationale Buitenlesdag. Een leuke activiteit, maar ook enorm goed voor de ontwikkeling van het kinderbrein. “Waarom dan maar 1 dag in het jaar?” Dat is de vraag die direct bij mij naar boven komt. Ik neem jullie in deze blog mee in de wereld van het buiten bewegend leren!  

Lees meer »

Projectonderwijs

Veel vaardigheden en kenniselementen worden los aangeleerd, zoals het leren van de ‘tafels’ bij rekenen, het leren van de ‘ik-vorm’ bij taal of het leren van woordjes in een andere taal. Het is goed dat deze onderdelen ‘los’ worden aangeboden, zodat de focus op één specifiek doel kan liggen en kennis en vaardigheden geautomatiseerd kunnen worden. Maar tevens zo belangrijk is de samenhang tussen deze losse onderdelen. Want waarom leren we dit eigenlijk allemaal? Waarom moeten we de tafels kennen? In welke situatie hebben we dat nodig? Oftewel: ‘hoe zorgen we ervoor dat deze losse onderdelen een betekenis krijgen en in een authentieke situatie toegepast kunnen worden?’

 

Lees meer »

OMDENKEN in het onderwijs

Onlangs luisterde ik naar een BNR podcast van Ben Tiggelaar over OMDENKEN. Naast de dagelijkse COVID-19 update, denk ik met andere professionals na over de vraag: “Wat nu als je met de kennis van nu, opnieuw het onderwijs zou mogen inrichten?”

Lees meer »

4 tips voor het stimuleren van een groeimindset!

Het boek van Mary Cay Ricci over mindsets op school werd mij via via aangeraden en voor ik het wist zat het boek in mijn winkelwagentje en lag hij vervolgens op de deurmat. Het gemakkelijke online shoppen is zeker niet goed voor mijn portemonnee maar mijn excuus was dit keer dat ik vast veel zou opsteken van dit boek. En daarmee is niets gelogen!  

Lees meer »